Friday, April 15, 2011

Indolenta - premisa majora a manipularii (I)

Astazi, quebecosul (simpatic dealtfel) care distribuia Journal Metro la gura de metrou Université de Montréal a cedat nervos...Nu ma asteptam...Dupa 2 ore si jumatate (06:00 - 08:30) de distribuit ziarul nu a reusit sa distribuie decat jumatate (poate chiar mai putin) din cele 350 de ziare pe care le avea...Era deprimat...A cedat nervos si a plecat. Nu-si explica de ce oamenii refuza ziarul, care, repet, e gratuit! La un moment dat, vadit nervos, a spus: o sa strig "Journal Metro - 50 de centi!", "Luati ziarul, 50 de centi!"

Isi punea intrebarea daca nu cumva oamenii sunt masochisti si mai degraba ar prefera sa cumpere ziarul decat sa-l accepte gratuit. I-am spus ca se inseala. Da, exista o doza de masochism pe care oamenii o manifesta cu diverse ocazii, insa in acest caz era vorba de indolenta.

Poate una dintre cele mai pertinente definitii ale omului este "omul este o fiinta indolenta". Dupa parerea mea, aceasta "calitate" a omului este premisa majora a manipularii, un fenomen cvasigeneral si, dupa parerea mea, etern. Dincolo de cauzele obiective evidente si imposibil de surmontat (ex: imposibilitatea obiectiva - din pricina resurselor materiale, a timpului, etc... de a verifica o stire/informatie), exista cauzele subiective ce fac posibila manipularea. Una dintre ele: indolenta oamenilor.

Presa, cel putin in Canada, masoara din plin acest fenomen social al indolentei individuale si/sau colective. Ziare mari, gen LaPresse, cu o vechime de 127 de ani (spre deosebire de doar 10 ani pentru Journal Metro), beneficiaza de o forta financiara incredibila. Campaniile de marketing de fuziune pe care le deruleaza cu multe alte companii/institutii sunt, din acest punct de vedere, cat se poate de relevante. 600 ziare gratuite distribuite doar la o statie de metrou, in doar 2 ore, spune ceva! Daca multiplicam aceasta suma cu vreo 15-20, ajungem la 12.000 exemplare distribuite gratuit, doar in Montréal, intr-o singura zi. Prin comparatie, ce ziar din Romania isi permite acest lux? Niciunul! Multe se zbat teribil sa ajunga la acest tiraj (12.000) zilnic, vanzand efectiv ziarul....si nu reusesc....

Si totusi....in ciuda acestei forte de penetrare incredibile (LaPresse este cel mai puternic ziar de limba franceza din North-America, facand parte din trustul media Cyberpresse), oamenii refuza (in numar covarsitor de mare) inclusiv LaPresse gratuit...Un semn evident de indolenta.

Indolenta care spune foarte multe. In primul rand, un lucru evident: oamenii nu mai citesc presa. Ah, veti spune..."pai citesc pe Internet". Hm...N-as spune. Raman la ideea ca efectiv, preocuparile lor sunt departe de a citi presa, adica, in principiu, de "a se informa".

Revin, subiectul doar l-am deschis...Sunt multe de spus! Prea multe pentru un singur articol!

No comments:

Post a Comment