Tuesday, March 1, 2011

Jesus Christ - Managing Partner la El Al Airlines

Ipocrizia, indolenta si inadecvarea oamenilor - iata trei I ce formeaza trasaturile psiho-caracteriale ale unei majoritati confortabile - nu mai sunt o noutate pentru mine. Nu ma mai surprind, nu ma mai mira. Ele, cele trei trasaturi din manunchiul de "trei I" sunt aproape axiomatice. Transpar usor din comportamentul oamenilor sau, pur si simplu, din intrebarile pe care ti le pun, din raspunsurile pe care ti le dau (la intrebarile tale), din mirarea tampa, evident fariseica (uneori meschina) atunci cand le spui ceva ce e posibil sa-i "socheze".

Recent am experimentat o atitudine...sa-i spunem..."soc". Intr-o scurta conversatie, purtata in metrou cu o romanca, ma "laudam" cu ultimele lecturi, cu unele teorii pe care le consider pertinente, etc...
Speriata putin de modul meu de prezentare, de limbaj si de cunostintele pe care "le afisam"...tipa ma intreaba (uitandu-se admirativ/conspirativ la mine): "...tu ce ai studiat in tara"?
Intr-un moment de buna dispozitie si de umor spontan (pe care l-am exersat ani de-a randul) i-am raspuns:"...nu am studiat nimic, am fost tamplar".

Nici bine nu am terminat de raspuns...ca ochii i-au crescut in circumferinta, pupilele i s-au dilatat...si a zambit conspirativ:"...ei nah, cum sa fii tamplar"???

Intrebare la care eu "escaladez angajamentul" si ii raspund:"...da, faceam cruci de lemn"!

Va rog sa ma credeti ca tipa s-a blocat. Fata i-a impietrit si avea evident un aer de fiinta debusolata total!!!
Pe mine m-a pufnit rasul...Am zambit, apoi am ras descarcandu-mi energia...si spunandu-i ca am glumit. I-am spus apoi ce am studiat! Dupa despartire...coborand amandoi la aceeasi statie de metrou, am ras cu lacrimi. Nu mai spun ca acasa m-a pufnit din nou rasul si minute in sir nu m-am putut stapani!

Dincolo de momentul (evident) amuzant cu "tamplarul care confectiona cruci"...am descoperit o imensa fatarnicie! Uriasa ipocrizie! Ea este prezenta la foarte multi oameni!!! Inca incerc sa mi-o explic....

Oamenii, in general (posibil ca romanii in particular...) valorizeaza din ce in ce mai mult functiile, denumirile, distinctiile, aparentele. Fara sa-si puna problema daca in spatele lor se afla ceva concret.
Din "informatiile" biblice rezulta ca inclusiv Isus ar fi fost tamplar. Ah, ca el se credea fiul lui Dumnezeu, ca a "propovaduit" invataturi pentru prostimea vremii, ca a calatorit in Asia  (lucru mai putin cunoscut de catre multi credinciosi)..., ca el a fost personajul central si mitul fondator al crestinismului...e o poveste. Dar ca a fost tamplar pare ca nu deranjeaza pe nimeni astazi, cand multi credinciosi il venereaza. Admiratia si teama, cele doua sentimente duale si contradictorii ale "complexului lui Oedip" se pare ca au eliminat din mentalul colectiv al credinciosilor faptul ca Isus ar fi fost tamplar. E greu, sa admiri un tamplar,..nu-i asa???

In mentalul colectiv Isus a ramas ca "fiu al lui Dumnezeu". In aceasta ipostaza el si-a castigat admiratia si teama, nicidecum in ipostaza de tamplar. Probabil ca, (intr-o varianta moderna), daca ar trai in zilele noastre, Isus ar trebui sa fie Managing Partner la El Al Airlines pentru a-si pastra charisma/credibilitatea/admiratia si frica credinciosilor.

Cata ipocrizie, iata, in spatele acestui tip de comportament...Cat fals si cata indolenta...Ce usor sunt dusi de nas oamenii de aparente....si ce greu realizeaza esenta!!! Apropo de proverbe/cugetari: aparentele inseala! Cat adevar, nu?


Revenind la exemplul meu...si, prin el, masurand un comportament bizar ce ascunde complexe teribile ale oamenilor...as spune ca nu inteleg de ce societatea devalorizeaza si demonetizeaza meserii (onorabile dealtfel) in detrimentul unor masti/denumiri/titluri pompoase (aparente) in spatele carora nu se afla nici un continut (esente)?

Nu mi-e clar de ce, astazi, in 2011 invatamantul vocational, din Romania sau de aiurea... (scoli profesionale/de meserii) este "Cenusareasa"? De unde vin aceste complexe teribile ale romanilor (in special)  privind invatamanul vocational si, implicit, meseriile? De ce oare, pentru romani, sa fii tamplar e cumplit si dezonorant si pentru germani nu?

Germania pune mare accent pe invatamantul vocational, strans legat/sponsorizat/asistat tehnologic de marile companii. Succesul economic al Germaniei tine, printre altele, SI de perfectionarea continua a invatamantului vocational care, intr-adevar, asigura "meseriasi" pentru industria germana.

De ce un mecanic auto BUN (btw, cati mecanici auto REALMENTE BUNI exista azi in Romania???) este "mai putin valoros pentru societate" decat un economist PROST (scos "pe banda" de la facultati fantomatice) ???
De ce e rusinos sa fii un BUN strungar pe un CNC - strung cu comanda numerica - (ohoooo, putini stiu sa lucreze pe un CNC!!!) si nu e rusinos sa fii un PROST profesor de Istorie???

Pe cat de dezastruoasa e situatia in invatamantul universitar...pe atat de dezastruoasa e in invatamantul vocational.

De ce?

Poate ne raspunde un "cunoscator" in ale invatamantului, "maestrul" (de ceremonii???) Andrei MARGA, cel care, in ministeriatul pe care l-a avut la Invatamant (asa se numea atunci actualul Minister al Educatiei) a introdus aberatia privind admiterea la facultate pe baza notelor de la bacalaureat!

NO COMMENT!

PS E adevarat, filosofii sunt creatorii teoriei generale a democratiei, dar o societate nu poate functiona NUMAI cu acestia!!!
Gresesc? Toti apreciem un discurs frumos, inteligent, coerent, chiar fascinant, dar poate in egala masura apreciem SI o mobila de calitate (traiasca tamplarii, nu?) sau o mancare buna (eheeee, nu-i rau sa fii bucatar)!!! Ma insel?
Si atunci...de ce nu pastram "dreapta masura" si de ce nu valorizam (in interesul nostru, al tuturor!!!) OMUL POTRIVIT LA LOCUL POTRIVIT???

4 comments:

  1. Asa e, ai dreptate, pai daca te uiti si la societatea canadiana, sau cel putin aici in Quebec, unde au acele Cegep-uri unde tinerii invata cat de cat ceva specializat, si foarte multi nu trebuie sa mai mearga la o facultate. Pai uita-te la toti tamplarii, instalatorii, desfundatorii de bude(apropo de asta, mi s-a infundat odata buda si n-am avut ce face si am chemat unu care a venit cu toilet auger sau toilet snake cum i se mai zice, si 5 min mai tarziu si 90 de parai in gaura pt mine, treaba a fost gata; intre timp mi-am cumpart eu unu de la Home Depo aproape la jumate de pret)care fac un ban frumos, de multe ori la negru si cateodata nu e nimic nimic complicat si se face destul de repede...
    Imaginea aia tampita cu facultatile si ca daca nu ai educatie superioara bla bla... e pt societati primitive.

    ReplyDelete
  2. cel mai bun timplar e ala care sta la colt si da la timpla. ;-))))))))))

    ReplyDelete
  3. Nu va suparati dar eu nu am inteles de ce tipa vi s-a parut fatarnica. Ca a fost mirata de faptul ca ati fi un banal tamplar? Cum ati spus si dv cati mecanici buni (sau tamplari, mestesugari) iti e dat sa intalnesti in Ro zilelor noastre? :) Care sa iti si povesteasca eventual despre "teorii pertinente" sau revolutia pasoptista in timp ce schimba o bujie sau iti lipesc la loc doua componente de la masa din bucatarie?
    Gasesc foarte bun articolul, sper ca nu am suparat- ce am vrut sa spun este faptul ca modul de abordare a scriiturii nu se potriveste cu concluziile :) Nu i-am gasit hiba tipei ;)

    ReplyDelete
  4. @hapi2233

    Buna "hapi2233",

    Posibil ca "scriitura" mea sa fi fost putin criptica iar legatura cu concluziile sa nu para evidenta. Raman totusi la concluzia ca mirarea tipei a dezvaluit o ipocrizie ieftina, destul de prezenta la multi oameni (in general) si cel putin la fel de multi romani (in particular).

    Haioase referirile dvs. la ipostaza unui mecanic auto care, in timp ce schimba bujiile, povesteste cate ceva din revolutia pasoptista.

    :)

    Ce am vrut sa spun eu in articol? Faptul ca in Romania au fost profund si iresponsabil devalorizate multe meserii si ca invatamantul romanesc a luat-o razna rau de tot producand incompetenti pe banda. Se vand iluzii pe post de diplome universitare, bucati de carton care nu folosesc nimanui. Ori mirarea, insotita de zambetul ironic al tipei tocmai la acest tip de abordare ma duce cu gandul.

    Ah, de acord: o societate are nevoie de economisti BUNI, de avocati BUNI, de ingineri BUNI, etc..Insa nu cred ca sunt de ignorat scolile vocationale care asigura meseriasii atat de cautati IN TOATA LUMEA! Gresesc?

    PS Nu m-am suparat, ma bucur ca ati apreciat articolul meu. Daca va place ce scriu, trimiteti adresa blogului meu la toti cunoscutii dvs romani, fie ca ei traiesc in tara sau in alta parte! Eventual, cu mentiunea sa-l trimita mai departe!
    Multumesc.

    ReplyDelete