Saturday, November 20, 2010

Confirmari, reafirmari, diagnostice (partiale)

Legatura dintre religie si dezvoltarea societatii nu mai este o noutate (Max WEBER - "Etica protestanta si spiritul capitalismului" - ).

Evolutiile/involutiile istorice au confirmat acest fapt fara prea multe poticneli.
Teza lui WEBER este ca Occidentul a ajuns la acumularile actuale datorita paradigmelor protestantismului privind rolul/menirea omului pe pamant.

Conform viziunii protestante (şi în special a calvinismului) datoria omului în lume era aceea de a munci, realizând cu zel planul lui Dumnezeu (omul era considerat drept o unealtă a divinităţii). Această viziune a locului şi sarcinii omului în lume, era însoţită de interdicţii deosebit de stricte privind cheltuirea banilor munciţi pe obiecte de lux sau pe orice altceva ce depăşea stricta necesitate a traiului zilnic.

Max Weber susţine că factorii de mai sus (secondaţi de interdicţiile privind ajutarea oamenilor săraci) au contribuit la reinvestirea continuă a banilor căştigaţi şi astfel (pe termen lung) la menţinerea unei economii foarte dinamice şi realizarea unor acumulări de capital considerabile.

In  "Occidentul - o interpretare istorica"  Lucian BOIA contrazice teza "unilaterala" a lui Max WEBER, considerand ca "reusita" Occidentului s-a datorat unui complex de factori (geografici, istorici, religiosi, socio-culturali, etc...).
Nefiind adeptul "factorilor determinanti" in istorie, BOIA considera ca evolutia unei societati este data de imbinarea mai multor categorii de factori, nici unul insa cu pondere determinanta, ci fiecare pastrandu-si si manifestandu-si ponderea in anumite limite. Geografic, Occidentul a fost mult mai avantajat fata de Orient, tinand cont de resurse (lemnul, apa) si de deschidera spre mari si oceane.
Exemplul Germaniei (impartita intre protestanti si catolici) este unul elocvent pentru BOIA. Cu alte cuvinte, DA, protestantismul a jucat rolul lui, dar nu unul determinant. Da, protestantii au avut meritul lor in alfabetizarea credinciosilor, prin cerinta expresa ca "fiecare credincios trebuie sa cisteasca Biblia"...spre deosebire de catolici, unde aceasta era citita si interpretata de preoti...
Apoi, exemplul IRLANDEI (tara majoritar catolica) si succesele recente pe plan economic (chiar daca au presupus investitii masive ale diasporei irlandeze din SUA) vine in completarea celui de mai sus si in reafirmarea unei complexitati de factori favorizanti in dezvoltarea unei societati.

Iata ca un alt istoric, tot roman, Neagu DJUVARA, reafirma intr-un interviu ca, printre "vicisitudinile" istorice, si ortodoxia a avut rolul ei in a tine Romania pe loc. Sigur, alaturi de multe alte "tare"  ale societatii romanesti, ( "Clasa politică românească a căpătat deci un fel de atavism de a fi mereu cu fundul în două luntrii" ) prelungite, iata,  pana in zilele noastre.
Diferentele fata de alte state foste comuniste insa catolice (Polonia, Cehia, Ungaria) sunt dincolo de orice dubiu.
Acelasi handicap il subliniaza si Lucian BOIA in "Occidentul - o abordare istorica". Mult prea conservator, mult prea dogmatic (respectul autoritatii si al dogmei conteaza mai mult decat orice initiativa, oricat de inovatoare ar fi), si prea putin aplecat spre "misia" sociala...ortodoxismul a tinut pe loc (si mult in urma celorlalte societati, fie catolice ori protestante) societatea romaneasca.

Iar daca aveti vreun dubiu legat de "functionarea" si "rolul" bisericii ortodoxe in Romania sfarsitului de an 2010,  articolul asta s-ar putea sa va lamureasca!




No comments:

Post a Comment