Sunday, November 28, 2010

Cand presa devine a 4-a minciuna in stat (I)

Traim intr-o lume profund mincinoasa. Adevarul e rezidual...si oricum...nu intereseaza pe nimeni decat atunci cand nu deranjeaza. Pentru ca, vai, putini stiu ca adevarul nu este o valoare estetica, sa placa, ci este o valoare de cunoastere.

De ce cred ca traim intr-o lume profund mincinoasa? Pentru ca certitudinile acestei lumi pot fi numarate pe degetele de la o mana! In schimb o infinitate de incertitudini impanzesc lumea, astfel incat e absolut imposibil de decelat in ce masura ele pot deveni, just in case, adevaruri. Ei bine, pe aceasta infinitate de incertitudini se tese infinitatea de minciuni!

Emitatorii (se le spunem "morali") ai minciunii (fie ea evidente, fie extrem de greu de decantat) sunt, de regula, emitatorii de informatii (autoritatile centrale/locale, serviciile de informatii, companiile prin campaniile de marketing, etc...)

Din mult adulata "a 4-a putere in stat", presa a devenit, iata, (constatare proprie pe care mi-o asum...) a 4-a minciuna in stat! 

"There Ain't No Such Thing as a Free Lunch" ne spune, cinic si mercantil, un proverb american!

Ahaaaaaaaa....Asa deci? Pai daca "nimic nu e pe gratis pe lumea asta" (traducere mai facila a proverbului)...inseamna ca nici presa "nu e pe gratis"....De ce? Simplu....Pentru ca ea presupune resurse consistente (materiale si umane) pentru a functiona: sedii, computere, periferice IT, jurnalisti, cameramani, masini, telefoane mobile, reporteri de teren, etc....Armate intregi de oameni, camioane intregi de bani si alte resurse tehnologice si materiale puse in slujba...cui?

A cetateanului....ar suna brusc, raspunsul populist! Vai lasati, ca ma emotionez!
Pai sa legam proverbul american de mai sus....cu unul rumanesc:
" Cine plateste...acela comanda muzica"!
Cu alte cuvinte, resursele alocate pentru fenomenul media (fie el audio-vizual, Internet sau print) trebuie sa aduca profit! Pentru ca ele fac parte dintr-un business! Ori acesta nu rezista/exista daca nu e profitabil! Corect, nu?
Deci ele, resursele investite in presa vor fi directionate, sper ca va e clar, in beneficiul celui/celor care finanteaza presa! Asa ca tendentiozitatea informatiei, minciuna (directa sau prin omisiune) sunt la ele acasa...atata timp cat ele produc profit!

Marketingul - ca instrument de promovare de servicii si produse...a devenit o minciuna extrem de agresiva si parsiva! Mai nou...companiile iti spun intr-un spot publicitar...ca daca vei cumpara de la ele nu's ce produs/serviciu....tu nu cheltui bani...ci "salvezi" din banii tai...pentru ca, nu-i asa, "ofertele lor de pret sunt cele mai bune de pe piata"!
Iata o minciuna superba...Toate, dar absolut toate companiile sunt in stare sa spuna ca "oferta lor e cea mai buna de pe piata"! Evident, o minciuna ieftina...atata timp cat e evident, pentru toata lumea, ca exista diferente, unele notabile, intre produsele si serviciile diverselor companii!

Purtatoarea mesajului? Presa - prin toate canalele de manisfestare (audio-video, Internet sau print). Foamea teribila de bani (ex: publicitatea este principala sursa de venit a ziarelor print/Internet, nicidecum vanzarea efectiva a ziarului sau abonamentele) a presei trece peste orice deontologie!
Traim doar intr-o plutocratie nicidecum intr-o meritocratie corecta, fair-play sau cu cartile pe fata!

Revin...Subiectul mi se pare interesant!







No comments:

Post a Comment